edu.com.pl Forum eduProgi eduParty.pl 
Internetowe Centrum Informacji Edukacyjnej Dzisiaj mamy: 25 listopada 2017, Sylwester za 37 dni

2006



punkt Strona główna
punkt Szkoła
punkt Studia
punkt Nauczyciele
punkt Forum
punkt Giełda
punkt Konkursy
punkt Imprezy
2006-01-31 16:11:49, AF

  XV Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki


W dniach od 11 do 14 lutego 2006 r. w Grudziądzu odbędzie się XV Krajowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, pod hasłem „Matematyka – droga do przyszłości”. Na konferencji będzie poruszany m.in. temat stosowania nowoczesnych pomocy naukowych w szkole (takich jak kalkulatory graficzne i naukowe), a także ewentualnego dopuszczenia do ich stosowania podczas egzaminów maturalnych.

Uroczyste otwarcie konferencji odbędzie się 11 lutego 2006 roku o godzinie 11.00 w auli Zespołu Szkół Technicznych w Grudziądzu przy ul. J. Hoffmanna 1-7. Wykład inauguracyjny wygłosi dr Krystyna Dałek. Wszystkie zajęcia odbywać się będą w budynku Zespołu Szkół Technicznych w Grudziądzu przy ul. J. Hoffmanna 1-7. Konferencję SNM swoim patronatem objęli Minister Edukacji i Nauki, Kurator Oświaty w Bydgoszczy, Prezydent Grudziądza oraz Marszałek Województwa Mazowieckiego.

Konferencja służy wymianie doświadczeń związanych z nauczaniem matematyki a także prezentacji nowych technik i pomocy dydaktycznych. Podczas konferencji SNM przedstawione zostaną możliwości nowoczesnych pomocy naukowych, m.in. kalkulatorów graficznych, których używanie dopuszcza matura międzynarodowa International Baccalaureate - Diploma Programme. Decyzją Centralnej Komisji Edukacyjnej, do użytku na maturze polskiej są dopuszczone jedynie kalkulatory proste. W związku z tą sytuacją, w imieniu wielu polskich matematyków, uczestników Konferencji Nauczycieli Matematyki w Ciechocinku oraz kampanii edukacyjnej Wiek Edukacji, profesor Wacław Zawadowski 12 stycznia złożył w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej list, w którym przedstawiciele środowiska matematyków wyrażają głębokie zaniepokojenie kierunkiem zmian zasad nauczania matematyki w Polsce.

Przeciwnicy używania nowoczesnych pomocy naukowych twierdzą, że używanie kalkulatorów na maturze oducza uczniów liczenia. Tymczasem, jak wynika z opinii fachowców, tendencja jest zupełnie przeciwna. Praca na kalkulatorach pomaga lepiej zrozumieć zasady rządzące matematyką, odejść od rachowania w kierunku twórczego, abstrakcyjnego myślenia.

„Najnowsze kalkulatory graficzne prędzej czy później muszą trafić do szkół. Są po prostu niezbędne w nowoczesnym modelu nauczania. Tak jak kiedyś do szkół trafiły kalkulatory z czterema działaniami, tak teraz przyszła pora na urządzania najnowsze. Oczywiście do ich wprowadzenia potrzeba zmiany całego systemu nauczania
i oceniania w polskiej szkole” – uważa prof. Wacław Zawadowski z Uniwersytetu Warszawskiego, autorytet w dziedzinie nauczania matematyki w Polsce, który
spotkał się z Panią Barbarą Andrzejewską, z Wydziału Matur Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i przekazał na jej ręce list z podpisami matematyków.

Według ekspertów, stanowisko CKE stawia naszych przyszłych matematyków na przegranej pozycji względem kolegów z Unii Europejskiej.

Brak daleko idących zmian w polskim systemie edukacji idzie w parze z coraz słabszymi wynikami polskich uczniów na maturze z matematyki. Z przeprowadzonego na zlecenie OECD badania PISA 2003, wynika, że aż 23 proc. polskich uczniów potrafiło jedynie rozwiązywać nieskomplikowane zadania, z jasno postawionymi pytaniami, według prostego przepisu na rozwiązanie. W porównaniu ze średnią światową, stosunkowo niewielu polskich uczniów potrafi podać kompletne rozwiązanie zadania, natomiast duża ich część potrafi je rozwiązać częściowo. Autorzy badania podkreślili przy tym, że nawet nasi najlepsi uczniowie dość często są po prostu słabsi od najlepszych uczniów w skali światowej. Pod względem znajomości matematyki polscy maturzyści uplasowali się na 24. miejscu na 41 przebadanych krajów.

Inne tematy XV Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki to m.in.: „Strategie i techniki mobilizacji ucznia do nauki matematyki”, „Podręczniki – czy są inne środki dydaktyczne, które zachęcają dzieci do działania w stylu matematycznym?”, „Z matematyką w świat finansów”, „Matematyka z kalkulatorem graficznym, również w pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie”.

W tym roku jednym z bardziej widowiskowych punktów konferencji będzie pokaz wykorzystania Sorobanu, czyli japońskiego liczydła, kompletnie niepodobnego do liczydeł znanych w naszym kręgu kulturowym. Soroban do dzisiaj jest bardzo popularny w wielu japońskich firmach i szkołach.

 

© RAD-COM, 2000-2005 : O Serwisie : Kontakt : Reklama