edu.com.pl Forum eduProgi eduParty.pl 
Internetowe Centrum Informacji Edukacyjnej Dzisiaj mamy: 25 listopada 2017, Sylwester za 37 dni

2006



punkt Strona główna
punkt Szkoła
punkt Studia
punkt Nauczyciele
punkt Forum
punkt Giełda
punkt Konkursy
punkt Imprezy
2005-11-29 12:28:29, gazeta.pl

  Coraz gorzej z dyscypliną na lekcjach


Nauczyciele nie radzą sobie z dyscypliną na lekcjach. Uczniowie wychodzą bez pozwolenia z klasy, grożą innym, bluźnią, nawet śpią. - Jeśli nie uda się nam powstrzymać odruchu zemsty nauczyciela na uczniu, będzie jeszcze gorzej - ostrzega łódzki polonista i wychowawca Dariusz Chętkowski.

Dr Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Łódzkiego przepytał 143 nauczycieli podstawówek, gimnazjów, liceów i techników, czy mają problemy z dyscypliną uczniów na lekcjach. Wniosek? Mają, i to spore.

Najczęściej wskazywali na hałas - 86 proc. poskarżyło się, że "uczniowie rozmawiają ze sobą na tematy niezwiązane z lekcją, wydają różne dźwięki, stukają i pukają". Plagą jest spóźnianie się na lekcje (85 proc.) i ściąganie (51 proc). Uczniowie także - zdaniem nauczycieli - przeklinają, biją się, grają w karty, bawią się komórkami, grożą innym uczniom i nauczycielom, niszczą meble. Poza tym wychodzą z lekcji bez pozwolenia, a nawet zasypiają.

Pyżalski twierdzi, że z badań nie wyłania się wyjątkowo czarny obraz szkoły. - Ankietowałem dorosłych, nie młodzież. Jeśli więc 86 proc. nauczycieli skarży się np. na pukanie i stukanie, to jeszcze nie znaczy, że aż tylu uczniów to robi. Niepokoi mnie za to szkolna agresja, czyli sytuacje, w których ktoś komuś grozi albo niszczy jego rzeczy. Najwięcej takich zachowań jest w gimnazjach.

Jak nauczyciele sobie z tym radzą? Prawie dwie trzecie odpowiedziała, że stosuje tradycyjne metody: stanie w kącie, rozmowa z rodzicem, odpytanie przy tablicy, karne dyktando, uwaga w dzienniczku. Zaś jedna piąta "stuka długopisem w stół i prosi o ciszę". - Jedni i drudzy przyznają, że ich metody są coraz mniej skuteczne - stwierdza Pyżalski.

 

© RAD-COM, 2000-2005 : O Serwisie : Kontakt : Reklama